tisdag, mars 30, 2010

Jag är puckad


Let’s face it, ladies. Jag är ganska korkad. Har ju som bekant beställt rengöring och ansiktsmask från MD Formulations som innehåller AHA-syror. Alltså behöver jag också ett solskydd. Så vad gör jag?

Jo, jag klickar hem MD Formulations Total Protector SPF30 från StrawberryNet. Samtidigt vet jag att burken inte får säljas i Sverige sedan 2009 eftersom den innehåller zinkoxid. Är man inte dum som köper skiten då?

Å andra sidan fick solkrämen en utmärkelse från Cancerfonden nåt år innan den förbjöds. Man blir tamejtusan inte klok på alla rekommendationer hit och dit.

Det som var bra i går, är farligt i dag.

186 kronor inklusive frakt och bonusavdrag gick i alla fall krämen på. Den borde landa i brevlådan om cirkus tio dagar.

2 kommentarer:

Hedda sa...

Hej!

Här är en kortis (160 cm) som snubblade över din blogg. Kul!
Vad gäller krämen är det en av mina favoriter - men tyvärr har EU (tillfälligt) förbjudit zinkoxid SOM SOLSKYDD. Inte som annan ingrediens, den anses fortfarande säker och används ju i zinkpasta och barnsalvor. Men EU vill utreda dess egenskaper som solskydd, inget annat. Så använd din kräm utan att vara orolig!

Hejhej,
Hedda (som jobbar som skönhetsnörd)

PiP sa...

Tillfälligt eller inte. Ett förbud är alltid ett förbud. Men zinkoxid i solskydd är tillåten i många andra länder så jag använder krämen.

Hoppas att jag inte behöver ångra mig senare :)