onsdag, mars 31, 2010

Mejl från en läsare om storlek

Det kom ett mejl från en petite läsare som hade problem att hitta jeans i rätt storlek efter en graviditet. Hon hade uppmärksammat att jag ibland har jeans i midjestorlek 29* och ville veta tre saker:

• Hur mycket väger jag?
• Vad har jag för omkrets runt midjan?
• Vad är 29 tum för omkrets?

Mitt svar blev följande, i fall fler är intresserade:

Jag väger 60 kilo och mäter 76 centimeter runt midjan.
29" tror jag motsvarar runt 74 centimeter.

Om jag var du skulle jag inte stirra mig blind på storleken. Det är bara en siffra. Jag har bland annat ett par jeans från Filippa K i storlek 32/32 (kapade) och ett annat par från Fornarina med 27" i midjan. Båda sitter bra.

Det gäller alltså att hitta en modell/märke som passar den egna kroppsformen. Och då måste man prova sig fram.

Själv har jag aldrig blivit besviken när jag har nätshoppat jeansmodellen Baxter Petite från Topshop Petite i storlek 28/28 eller 28/29. Första gången jag köpte byxorna var dock när Souk fanns i Stockholm.


*Insåg precis att jag inte har några jeans med 29 i midjan. Däremot har jag flera brallor som är 29" långa. De flesta av mina jeans är 28" i midjan.

Inga kommentarer: