onsdag, november 11, 2009

Välkommen till min värld!

Lindex får på moppen för att klädkedjan har tagit fram en kollektion enbart i storlekarna S (36-38) och M (40-42). Largedamerna känner sig diskriminerade. Välkommen till min värld, säger jag!

Jag är 150 centimeter lång och cirka 60 kilo tung. Lindex har aldrig sålt kläder i mina unika mått. Byxor är minsta problemet. De går oftast hyfsat lätt att kapa rakt av, även om modellen inte är densamma efter att 15 centimeter tyg har försvunnit. Värre är det med midjor som aldrig sitter där jag har min midja eller ärmar som alltid är för långa.

Men sånt talas det tyst om. Inga pr-muppar eller tidningar spyr galla över klädkedjor som inte kan stava till ordet petite. Fördömanden haglar dock så fort fetknopparna känner sig osidosatta.

Lindex kollektion handlar inte om diskriminering. Däremot är det strategiskt puckat av Emma Wiklund & Co att utesluta delar av kundkretsen.

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Brudar, köp inte kläder från kedjor som ignorerar er! Jag har en Rolexklocka på armen och ett kreditkort av den mer platinakantade sorten. Vill Lindex inte ha mina pengar är jag inte den som trugar.

ASOS Petite och Topshop Petite finns ju. Båda levererar till Sverige, frakten ligger runt 60 kronor. Och nej, petite är inte detsamma som smal. Det handlar om längd och proportioner – inte vikt.

By the way, den som anser att storlek 38 är detsamma som small har noll koll.

2 kommentarer:

Linneth sa...

Ja du vad kan jag säga, känner att du tar orden och tankarna ur mig fast jag själv aldrig varit riktigt medveten om detta problem. Jag är 158 cm lång och 57 kg tung, så trots att detta med kläder aldrig har varit ett "problem" för mig (har aldrig reflekterat över det) så vet jag hur mycket jag bävar för att gå på stan när det är dags att köpa jeans. Det är nog mitt värsta problem. Längden kommer ju aldrig att passa så det har man gett upp för längesen. Men saker som slitningar och hål på rätt ställen? Eller en sån banal sak som att om jag vill ha tajta byxor så måste jag se ut som en korv i midjan? Nej fyfan, jag blir bara förbannad, and dont get me started on the winterjacket/kavaj business. Nej så detta problem jag gått omkring och avfärdat som "nej men jag är ju bara lite kort ju", känner jag nu, men för tusan, så unikt är det väl inte, med korthet alltså? Så tack du! Tack för detta! Tack för att du öppnat ögonen på detta problem, på denna nonchalans, för det är just vad det är! Det är ju nästan ett sätt att ignorera en stor del av den kvinnliga befolkning, och på ngt sätt make us look "wrong". Nej usch nu sitter jag här och triggar upp mig. Men vet du vad? Nu är det för tusan dags att gör ngt åt saken! Är du med?
Ps. Plattången funkar alldeles underbart att göra lockar med, mitt hår är lite för kort men med lite längd att göra det på så går det galant!

PiP sa...

Vi är för snälla. Har ett helt gäng brudar i bekantskapskretsen under 160 cm som alltid surar över att de inte hittar schyssta kläder. Klagar högt i butikerna gör vi dock sällan. I stället köper vi plagg som sitter illa och beklagar oss sedan för varandra.

Jag är så himla trött på alltid behövs sy om kläder! Därför shoppar jag inte ofta.